ביטחון המים, התחום שאמון על הגנה ושימור משק המים בשגרה ובחירום.
מכין את משק המים להתמודדות עם אירועי פגיעה במים ולהבטיח אספקה רציפה של מים לשתייה, בעת אירוע של פגיעה במים או בעת משבר.
תפקיד מנהל ביטחון המים בחברה
בשגרה, להנחות את כלל הגופים בחברה וברשויות, כיצד להתמודד עם אירועי פגיעה במים ולוודא היערכותם בהתאם.
בחרום, אחראי לתכלול פעילות כלל הגורמים המעורבים בטיפול באירועי פגיעה במים. להיות מוכנים לכל אירוע בתחום המים: ההצטיידות, קיום נהלי הפעלה, תרגול ועמידה בכשירות התפעולית הנדרשת.
מנהל הביטחון מים פועל במישורים שונים,
מגדיר סיכונים ואיומים על המים במרחב החברה.
מגדיר את איום הייחוס ותרחישי הייחוס ומעדכנו מעת לעת.
קובע קריטריונים למיגון ואבטחת המערכות להפקה ואספקת מים בתיאום ובהנחיית היחידה לביטחון המים ברשות המים.
מממש את תפיסת ההפעלה ומכין תוכניות אופרטיביות להתמודדות עם אירועי פגיעה במים ומשברי מים בתאום עם רשות החירום הלאומית (רח"ל), רשות המים והרשויות שבמרחב החברה.
מכין את גופי החברה לטיפול באירועים בעת משבר מים ומוודא את מוכנותם בכל עת. מתאם את הגופים הלוקחים חלק בטיפול באירועי פגיעה במים במרחב החברה.
אחראי לניהול אירועי פגיעה במים ומשבר מים במרחב החברה כמפורט בנהלים.
איומים וסיכונים על המים במרחב,
פגיעה במערכת המים (באספקת המים או באיכותם) יכולה להתרחש כתוצאה מאסונות טבע כמו רעידת אדמה, צונאמי או שיטפונות. כתוצאה מפגיעה מכוונת של גורמים עוינים כמו במלחמה, באירועי טרור (במקרים כאלה הפגיעה יכולה להיות קונבנציונאלית או בלתי קונבנציונאלית).
הרמה הממונה – הרשות הייעודית למים בשעת חרום
הרשות הממשלתית למים וביוב אמונה על הכנתו והפעלתו של מערך ביטחון המים ברמה הארצית והמקומית, במטרה לשמור על מקורות המים משלב המניעה ועד להתמודדות עם אירועי פגיעה במים ומשברי מים ברגיעה ובחירום.
מערכות המים עלולות להיפגע במזיד או בשוגג (אסונות טבע/מלחמה/פיגועים/תקלות), באופן אשר לא יאפשר אספקת מים בכמות ו/או באיכות הנדרשת.
הרשות הייעודית למים לשעת חירום, בראשות מנהל רשות המים והביוב, פועלת במסגרת מערך רשות החרום הלאומית (רח"ל) והוקמה על פי החלטות ממשלת ישראל.
הרשות הייעודית למים לשעת חרום מופעלת ע"י היחידה לביטחון המים ברשות המים והביוב ובהתאם לתפקידים ולסמכויות ברורים שהוגדרו בחוק למנהל רשות המים והביוב, באשר לטיפול באירועי פגיעה במים והבטחת אספקת מים ברגיעה ובחירום.
כמו גם 24 רשויות ייעודיות אחרות, עליה לבצע שורה של פעילויות לצורכי הכנת הרשויות המקומיות לשעת חירום ומשבר מים. תפיסת ההפעלה שגובשה לטיפול באירועי חירום ומשברי מים מחייבת את כל הגופים השותפים לבצע פעולות במתווה אחיד ומוסכם, על מנת להבטיח יעילות במניעת הפגיעה במים, בביצוע ההכנות הנדרשות, בהערכות לתגובה ובטיפול באירועי חירום ומשברי מים.
כל הגורמים הנושאים באחריות יפעלו למילוי תפקידיהם המקצועיים בתאום ובשילוב מרבי עם יתר הגופים המעורבים באירוע, על מנת להבטיח מתן מענה מיטבי במסגרת הטיפול המערכתי במשבר. יחידת ביטחון המים תתאם בין המגזר האזרחי והצבאי, הואיל ושני המגזרים ניזונים ממערכת אספקת מים אחת.
החלטות ממשלה ותקנות חירום בתחום המים
א. סעיפי חוק והחלטות ממשלה הקשורים לביטחון המים
כדי להתמודד עם אירועי פגיעה במים ומשברי מים, קבע המחוקק סעיפים ספציפיים בחוק המים על מנת להבטיח היערכות והתמודדות יעילה עם אירועי פגיעה במים ובמטרה להקטין את ממדי הנזק. בנוסף, במהלך השנים קיבלה ממשלת ישראל סדרת החלטות בנושא.
ב. החלטות הממשלה בענייני חירום ומים
- אחריות מנהל רשות המים לטיפול בתוצאות של רעידות אדמה (על פי החלטת ממשלה רע"ד 3 משנת 2001):
הפסקת הזרמת מים לרשתות שנפגעו.
טיפול מידי בתשתיות המים והביוב שנפגעו וחידוש הזרמת המים.
אספקת מים בדרכים חלופיות לאוכלוסייה ולגורמים הפועלים באזור האסון.
תגבור מערכות שאיבה בדיזל-גנראטורים ע"פ הצורך.
שיקום תשתיות מים וביוב שנפגעו.
אחריות מנהל הרשות הממשלתית למים כיו"ר הרשות העליונה למים לשע"ח (כיום רח"ל – רשות חירום לאומית) (במסגרת הקמת מל"ח – החלטות ממשלה מס' 1716 ו 1080).
- עיקרי תפקידיה של המנהלת הארצית לביטחון מים (החלטת ממשלה מס' 633 מיום 5 בנוב' 2006). תשמש מטה מקצועי בין-משרדי לביטחון מים המיועדת לסייע למנהל להיערך אל מול האיומים על המים לתאם ולנהל אירועי פגיעה במים ולפעול למניעתם. לפעול לתאום בין משרדי לגבי הנהלים והפעולות הקשורים לדרכי הטיפול באירוע פגיעה במים על פי קביעת מנהל הרשות הממשלתית למים.
- היערכות למשבר מים כאמור בהחלטת ממשלה ב/43 מדצ' 07 על הקמת רשות חירום לאומית (רח"ל).
- הבסיס החוקי לפעילות בנושאי ביטחון המים (על פי חוק המים, התשי"ט, 1959):
סעיף 17
"מנהל הרשות, וכל מי שהמנהל הרשות לכך בכתב, רשאי להיכנס לכל מקום, לאחר הודעה מראש בכתב למחזיק באותו מקום, ולעשות בו כל פעולה הדרושה להשגחה על מקור-מים ולשמירה על מים..".
סעיף 18 א'
א)"אירוע פגיעה במים" – אירוע הגורם או העלול לגרום לפגיעה ממשית באספקת מים המיועדים לשתייה, באיכות מים כאמור או ביכולת של מקור מים ותשתית מים המיועדים לשתייה לשמש לייעודם האמור;"תשתית מים" – כהגדרתה בסעיף 35א(א).
ב) מנהל הרשות הממשלתית רשאי להכריז על אירוע פגיעה במים, ומשהכריז כאמור רשאי הוא לצוות על כל אדם הנוגע בדבר לעשות את כל הדרוש לשם טיפול באירוע כאמור, מניעתו, הפסקתו, החזרת המצב לקדמותו ומניעת הישנותו, ולשם הסדרת אספקת מים לצרכנים שנפגעו כתוצאה מאותו אירוע, לתקופה ובתנאים שיקבע בצו, והכל על פי כללים כאמור בסעיף קטן (ג).
ג) מועצת הרשות הממשלתית תקבע כללים לעניין הכרזה על אירוע פגיעה במים, דרכי הטיפול באירוע כאמור, הדרכים למניעתו, הפסקתו, להחזרת המצב לקדמותו ולמניעת הישנותו, ולהסדרת אספקת מים לצרכנים שנפגעו כתוצאה מאירוע כאמור.
ד) לא קיים אדם הוראות צו שניתן לו לפי סעיף קטן (ב), בתוך התקופה שנקבעה בצו, רשאי מנהל הרשות הממשלתית לעשות את הנדרש לפי הצו, ומשעשה כן, יחויב מי שניצטווהאך לא מילא אחר הוראות הצו, בהוצאות הכרוכות בכך; על גבייתן של ההוצאות שהוצאו לפי סעיף קטן זה, תחול פקודת המיסים (גבייה), למעט סעיף 12.
סעיף 20 י' – "שוכנע המנהל כי נגרם זיהום חמור של מים בנסיבות העניין, כדי להפסיק או למנוע את זיהום המים או את תוצאותיו, ולשם כך רשאי הוא להשתמש בכוח במידה הדרושה לעניין.
לחצו למידע חיוני בתחום ביטחון המים וההערכות לחירום
הנחיות והמלצות להיערכות לשעת חירום במים במרחב מי דרום השרון
המים הם מצרך חיוני וקיומי לאדם לניהול שגרת חיים : להזנה, לבריאות ולהיגיינה אישית.
אדם יכול להתקיים זמן מושך ללא מוצרים שונים, אך לא יוכל להתקיים לאורך זמן ללא מים.
מי הדרום פועל ככל יכולתו, להבטחת אספקת המים וסילוק הביוב כסדרם, אולם יחד עם זאת קיימים איומים, דוגמת רעידת אדמה, תקלות טכניות וכשלים במערכת הארצית העלולים להוביל את כולנו להתמודדות עם משברי המים.
כדי להיות מוכנים לאירוע כזה בצורה מיטבית, באחריות כל משפחה, להכין מספר מוצרים הנמצאים לרוב בשימוש יומיומי בבית:
4 ליטר מים לנפש, אותם יש להחליף אחת לחודש (ניתן להשתמש במים המוחלפים להשקיה/שטיפת רצפות או הדחת שירותים ).
מגבונים לחים/ג'ל אנטי בקטריאלי (כתחליף מים לצרכי היגיינה).
שקיות ניילון (לאיסוף פסולת ומגבונים לחים משומשים).
*את הפריטים הללו יש לאחסן במקום יבש וקריר
*מומלץ להשתמש מפעם לפעם בפריטים המאוחסנים ולהחליפם בחדשים, כך שישמרו טריים וראויים לשימוש.
הצטיידות והתארגנות החברה בהיקף נרחב, באמצעים לאספקת מים:
מכלי מים בגדלים שונים.
ערכות לפריסת נקודות חלוקת מים לתושבים בשעת חרום.
משאבות מים.
גנרטורים לחרום.
הכנת תכוניות חרום לאספקת מים וסילוק ביוב לכל יישובי החברה.
תאום מול הרשות המקומית, באשר לשיתוף הפעולה בעת הצורך.
הכנת וביצוע תרגילים משותפים, לדימוי מצבי חרום ומשברי מים.
בעת חרום ועל פי הצורך, יפרסו בכל ישוב נקודות חלוקת מים, במיקומים שיועברו לידיעת הציבור. החברה תספק מים לחלוקה לתושבים בנקודות החלוקה.
מידע נוסף ועדכני יועבר לציבור ע"פ הצורך, בכל ישוב באמצעים שונים.